Family Tree Collection | Main index A-Z | Total index | Names | Index places | Deventer v. 1.2 |
Family page |
Shmuel Ehrenfeld
to: Gisela Horovitz, alias: Gizela |
1) Nathaniel Hans Ehrenfeld, alias: Nachum, Nathanel/Natanel, birth 20 Jul 1919 Wenen, Oostenrijk, died 9 Jul 1943 Sobibor, Polen, occupation: Tuinman Palestinapionier Op de gezinnenlijst van 1942 staat 'Casteel Dorth' vermeld. Hij komt dus niet voor op de gezinskaarten in Deventer. http://www.joodsmonument.nl/person/546203 "De burgemeester van Gorssel verzocht opsporing, aanhouding en voorgeleiding van Nathaniel Hans Ehrenfeld, landbouwer, wonende op het adres Kring van Dorth, gemeente Gorssel, D65. Hij had zonder de daartoe vereiste vergunning zijn woonplaats verla ten. Met deze omschrijving werden joden aangeduid die waren ondergedoken. Algemeen Politieblad, nr 35, 3 september 1942, 1002, bericht 1782" Nathaniel Hans Ehrenfeld NL-HaNA, Justitie/Rijksvreemdelingendienst, 2.09.45, inv. nr. 871/872 EHRENFELD, N [athaniel Hans] (Nachum) Wenen, 20 juli 1919ûSobibor, 9 juli 1943. http://www.hetjoodsexlibris.nl/docs/Ex-libris_in_exil.pdf "In de nabijheid van Deventer, de woonplaats van Philip van Praag sr., leefde een klein groepje religieuze jongeren, dat bij boeren in de buurt op het land werkte in het kader van de hachsjarah, de voorbereiding op de landarbeid in Palestina. Nachum Ehrenfeld was een van hen: hij komt voor op een lijstje van een groep in Laag Keppel als Nathaniel Hans Nachum Ehrenfeld. Nachum was bevriend met de dochter van Philip van Praag sr., de maker van zijn exlibris. (Bron: Persoonlijke informatie van Philip van Praag III, Amsterdam) Exlibris: een man met een kipa op zijn hoofd en een talliet om zijn schouders leest de Tora; tegen een stralende achtergrond het silhouet van een hooggelegen Oosterse stad bekroond met een mageen Davied; rechts een (olijf?)boom; langs de bovenrand de naam in Latijnse letters, langs de onderrand in Hebreeuwse letters, resp. in het zwart en in het wit. Maker: Ph. van Praag sr., 1941, X3 (75x50). In: Joods gebedenboek. Afgebeeld in Vrije Geluiden (1950) bij een artikel van D.P. Baas; Ph. van Praag jr., Joodse symboliek op Nederlandse exlibris, 1988 p. 27; Remo Palmirani, Gli exlibris del popolo del libro, Soncino 1994 p. 124; Chris Kooyman, æEen Joods exlibris door Ph. van Praag&Aelig;" , ExlibrisWereld, 2005 p. 211. Interpretatie: de hooggelegen stad staat voor Zion, sym |